Tuesday, January 24, 2017

Dickens en la morgue victoriana


Andrew Mangham Dickens's forensic realism: truth, bodies, evidence
Columbus: The Ohio State University Press, 2016, 275 pp. (6 b&w illustrations)
ISBN: 9780814213247

Dickens’s Forensic Realism: Truth, Bodies, Evidence by Andrew Mangham is one of the first studies to bring the medical humanities to bear on the work of Dickens. Turning to the field of forensic medicine (or medical jurisprudence), Mangham uncovers legal and medical contexts for Dickens’s ideas that result in new readings of novels, short stories, and journalism by this major Victorian author. Dickens’s Forensic Realism argues that the rich and unstable nature of truth and representation in Dickens owes much to the ideas and strategies of a forensic Victorian age, obsessed with questioning the relationship between clues and truths, evidences and answers.
As Mangham shows, forensic medicine grew out of a perceived need to understand things with accuracy, leaning in part on the range of objectivities that inspired the inorganic sciences. At the same time, it had the burden of assisting the law in convicting the guilty and in exonerating the innocent. Practitioners of forensic medicine were uniquely mindful of unwanted variables such as human error and the vagaries of interpretation. In readings of Oliver Twist, Our Mutual Friend, Bleak House, The Pickwick Papers, Great Expectations, and Dickens’s early journalism, Mangham demonstrates that these questions about signification, perception, and reality are central to the stylistic complexities and playful tone often associated with Dickens. Moreover, the medico-legal context of Dickens’s fiction illuminates the richness and profundity, style and impact of Dickens’s narratives.


Contents


List of Illustrations
Acknowledgments
Abbreviations
Introduction
Chapter 1        Contexts: Common Sense, Medicine, Law       
Chapter 2        The Whole Truth: Oliver Twist and Our Mutual Friend
Chapter 3        Bodies: Early Journalism and Bleak House
Chapter 4        Collateral Evidence: The Pickwick Papers and Great Expectations


Conclusion
Bibliography
Index


Andrew Mangham is Associate Professor of Victorian literature and culture at the University of Reading, United Kingdom


XXX


Dickens, que no fue ajeno –por diversas razones– a la atmósfera –poco eficazmente purificada– de los tribunales ingleses, conoció asimismo otras estancias peor aireadas, donde inhalar los miasmas de cuerpos en descomposición constituía una de las propiedades exclusivas del lugar, la morgue. En realidad, únicamente el empleo de grandes cantidades de formol impedía la desintegración total de aquel organismo judicial y anexos, resistente a otros desinfectantes de olor más sumiso, y que tan bien conocía.  Esta obra, entre la medicina legal y la literatura, aporta de esos ambientes un dibujo forense que el extraordinario estilo dickensiano elevó a verdadero estudio anatómico jurídico y social.
 
 
Charles Dickens (1812-1870)
Años atrás tuve ocasión de escribir algunas páginas sobre un derivado del asunto: la prueba científica, en particular la prueba pericial médica. Se titulan “Dickensiana. En torno a una crónica de tribunales, con digresiones”, incluidas en El escudo de Perseo. La cultura literaria del Derecho, Granada: Edit. Comares, 2012, pp. 239-251, y que igualmente publicó INTERSEXIONES. Revista de producción mestiza (Universidad de Vigo. Ourense), 4 (septiembre 2013), pp. 1-19 (ISSN: 2171-1879). Allí las emanaciones no eran etéreas, pero sí sutiles: los venenos y sus rastros post mortem. Una lección de razonamiento jurídico cuya autopsia, en este caso, no sólo presentaba la lectura e interpretación del estado de las vísceras, sino de la institución matrimonial victoriana.
 
J.C.G.
 
 
Enrique Simonet Lombardo (1866-1927)
¡Y tenia corazón! (1890). Museo de Bellas Artes de Málaga

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