Monday, April 04, 2016

Cultura visual del Derecho. Imagen y Gramatología. Department of German. Princeton University

 
 
VISIOCRACY AND GRAMMATOLOGY OF IMAGES:
Making Images of the A-Visible
 
April 6th
Time: 4:30pm
Where: 209 Scheide Caldwell House, Princeton University
 

A Dialogue with:
Peter Goodrich (Cardozo School of Law, NYC)
Sigrid Weigel (Zentrum für Literatur- und Kulturforschung Berlin; Permanent Visiting Prof., Princeton University)
Moderator: Niklaus Largier (University of California, Berkeley)



Peter Goodrich
Legal Emblems and the Art of LawObiter Depicta as the Vision of Governance
Cambridge University Press, Cambridge, 2013, 316 pp.
ISBN: 9781107546103

The emblem book was invented by the humanist lawyer Andrea Alciato in 1531. The preponderance of juridical and normative themes, of images of rule and infraction, of obedience and error in the emblem books is critical to their purpose and interest. This book outlines the history of the emblem tradition as a juridical genre, along with the concept of, and training in, obiter depicta, in things seen along the way to judgment. It argues that these books depict norms and abuses in classically derived forms that become the visual standards of governance. Despite the plethora of vivid figures and virtual symbols that define and transmit law, contemporary lawyers are not trained in the critical apprehension of the visible. This book is the first to reconstruct the history of the emblem tradition, evidencing the extent to which a gallery of images of law already exists and structuring how the public realm is displayed, made present and viewed. 
 


Sigrid Weigel
Grammatologie der Bilder
Suhrkamp Verlag, Berlin, 2015, 487 pp.
ISBN: 9783518294895

Sigrid Weigel untersucht die Formen des Bildertauschs zwischen Wissenschaft, Religion, Kunst und Theorie. Dabei geht es auch um das, was »vor dem Bild« ist, um das Wissen der Bilder an der Schwelle zwischen Spur(en) und ikonischen Bildern – zwischen Unzugänglichem und Darstellung, Material und Figur, Daten und Schemata, zwischen ephemeren Bildern und Text. Im Zentrum stehen Momente und Verfahren des In-Erscheinung-Tretens, etwa von Linien auf dem Blatt, von neuronalen Indikatoren im digitalen Bild, von Affekten im Gesicht, von Transzendentem im Gemälde oder von Erkenntnissen in der Theorie. Dabei werden Korrespondenzen zwischen aktuellen Bildern jenseits der Kunst und Bildpraktiken vor der Kunstgeschichte sichtbar. Und es zeigt sich, auf welche Weise vormoderne Bildpraktiken der Verehrung und Herabsetzung auf heutigen Schauplätzen des Bilderstreits wiederaufleben.

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