Thursday, July 16, 2015

Rosalía de Castro (1837-1885), más en la literatura universal



Pilar García Negro (ed.)
Follas Novas, unha viaxe pola literatura universal.
Alvarellos Editora, Santiago de Compostela, 2015. 282 pp.
ISBN: 9788489323971

Mª Pilar García Negro convoca un excelente elenco de docentes e escritoras/es nun libro coral. Nel leremos textos de autoras e autores contemporáneos de Rosalía de Castro, nun diálogo literario que arrinca  –como primeira obra escolmada– de Follas novas (1880).
Este ensaio demostra, con valentía e orixinalidade, como os debates ideolóxicos e estéticos no mundo do XIX están presentes na nosa escritora, e como, dende Galiza, se pode emprender unha viaxe á literatura universal.

María Pilar García Negro. escolle e comenta textos escolhidos de Follas novas (pp. 18-80)
Eduardo Álvarez escolle e comenta a Guy de Maupassant
Anxo Angueira escolle e comenta a Arthur Rimbaud
Celia Mª Armas García escolle e comenta a Marchesa Colombi
Xosé Luís Axeitos escolle e comenta a Alphonse Daudet
Teresa Barro escolle e comenta a Frances Harper
Carlos Callón escolle e comenta a Júlia Lopes de Almeida
Marica Campo escolle e comenta a Castelo Branco | Verdaguer
Luís Cochón escolle e comenta a Christina Rossetti
Carme Fdez. Pérez-Sanjulián escolle e comenta a Eça de Queirós
Mª Pilar García Negro escolle e comenta a Clarín | Pardo Bazán
Mª Jesús Lorenzo Modia escolle e comenta a George Eliot
Kathleen N. March escolle e comenta a Harriet Beecher Stowe
Carlos Negro escolle e comenta a Curros Enríquez
Pilar Pallarés escolle e comenta a Emily Dickinson
Andrés Pociña-Aurora López escollen e comentan a José Martí
Francisco Rodríguez escolle e comenta a Oscar Wilde
Elvira Sanz Gómez escolle e comenta a Henrik Ibsen
Xoán Ignacio Taibo escolle e comenta a Liev Tolstoi

 
María Pilar García Negro (Lugo, 1953) leva consagrada parte da súa vida profesional ao estudo da obra de Rosalía de Castro. É profesora da Universidade da Coruña e o seu anterior ensaio titulado Cantares gallegos, hoxe. Unha lectura actualizada de Rosalía de Castro (Alvarellos Editora, 2013), foi recoñecido co Premio da Edición de Galicia ao mellor libro de Non Ficción do ano 2013. Ensino, cultura, políticas para as mulleres e política lingüística son os eixes sobre os que desenvolve a súa actividade profesional. Leva publicados catorce libros individuais e numerosos artigos e estudos en medios de comunicación e revistas especializadas. Outros volumes seus sobre a nosa grande escritora foron Rosalía de Castro. El caballero de las botas azules. Lieders. Las literatas (2006) e O clamor da rebeldía. Rosalía de Castro: ensaio e feminismo (2010), XV Premio de Ensaio en Ciencias Sociais Vicente Risco.


▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄

María Pilar García Negro me obsequia con un ejemplar de esta obra, que no es la primera en ingresar a mi biblioteca por su generosidad. Llegaron antes O clamor da rebeldía. Rosalía de Castro: ensaio e feminismo (Edicións Sotelo Blanco, Santiago de Compostela, 2010, ISBN: 9788478245970), la que a su vez propició el envío de Rosalía de Castro. A luz da osadía, de Diego Pardo Amado (Edicións Laiovento, Bartamiráns, 2009, ISBN: 9788484871502). Acrece, pues, la gratitud.

Con la Prof. García Negro tuve el privilegio de colaborar en el proyecto de ‘Derecho y Literatura hispana’, monográfico de Studi ispanici (39, 2014), cuya coordinación me correspondió. A él aportaría su excelente trabajo ‘Iusfeminismo de Rosalía de Castro como refundación de la Auctoritas: autor, autoría, autoridad’ (pp. 91-100). En esa misma edición incluí por mi parte la nota ‘Derecho poético en Rosalía de Castro: Vae Victis (Selbstjustiz)’, donde traía el poema A justiça pela mão, uno de los que integran la edición hispano-cubana de Follas novas en 1880 (pp. 57-58).



La traducción de Selbstjustiz es, literalmente, «tomarse la justicia por la mano«, pero yo la precedía de la lococión latina Vae Victis, o lo que es igual, del doloroso lamento «¡Ay, de los vencidos!». Con este juego de explícitos/implícitos mi interpretación se orientaba antes hacia el horizonte del ejercicio del ‘derecho de defensa’ –la defensa propia, como autotutela– que de la terrible ejecución de un ilícito. Eso mismo había adelantado en este blog (Véase: http://iurisdictio-lexmalacitana.blogspot.com.es/2010/09/derecho-vae-victis-selbstjustiz-y.html). Creo que el matiz lo es aquí todo.

El actual libro de García Negro reconstruye el contexto europeo, y allende sus límites, en el que la producción literaria de Rosalía demanda su universalidad. Es un acierto elaborar esas coordinadas, que para otras escritoras gallegas, como es el caso de Emilia Pardo Bazán, no parecían en discusión. Rosalía fue menos viajera, y no conoció los salones y cenáculos de la intelectualidad europea que con solvencia frecuentó la Condesa. Ello, sin embargo, no sería óbice para que el espíritu de su escritura irradiara con poderosa luz en un haz conjunto de nombres como Ibsen o Clarín, Rimbaud y la propia Pardo Bazán, Dickinson y Tolstoi ...

Razones de amistad, sin duda, me asisten para recomendar esta nueva obra de García Negro, Éstas, no obstante, las coloco en balanza de probidad científica muy por debajo de los pesantes méritos que en ella se han acumulado.
Felicitaciones por el rigor y acierto del trabajo.

J.C.G.

No comments: