Wednesday, June 17, 2015

El Quijote de Roberto González Echevarría



Roberto González Echevarría
Cervantes’ Don Quixote
Yale University Press Academic, New Haven (Connecticut), 2015, xiii, 369 pp.
ISBN: 978-0300198645  

The novel Don Quixote, written in the late sixteenth and early seventeenth century by Miguel de Cervantes Saavedra, is widely considered to be one of the greatest fictional works in the entire canon of Western literature. At once farcical and deeply philosophical, Cervantes' novel and its characters have become integrated into the cultures of the Western Hemisphere, influencing language and modern thought while inspiring art and artists such as Richard Strauss and Pablo Picasso. Based on Professor Roberto Gonzalez Echevarria's popular open course at Yale University, this essential guide to the enduring Spanish classic facilitates a close reading of Don Quixote in the artistic and historical context of renaissance and baroque Spain while exploring why Cervantes' masterwork is still widely read and relevant today. Gonzalez Echevarria addresses the novel's major themes and demonstrates how the story of an aging, deluded would-be knight-errant embodies that most modern of predicaments: the individual's dissatisfaction with the world in which he lives, and his struggle to make that world mesh with his desires.

 
Introduction: why read the Quixote?

-- Chivalric romances and picaresque novels: antecedents of the Quixote

-- Don Quixote and Sancho on the road: books and windmills

-- Literature and life: the Quixote and Las Meninas

-- Ugliness and improvisation: Juan Palomeque’s Inn

-- Modern authors: Cervantes and Ginés de Pasamonte

-- Love and the Law: interrupted stories

-- Memory and narrative: stories within stories

-- Love stories resolved: fictions and metafictions

-- Fugitives from justice caught: restitutions as closure at The inn

-- The senses of endings: finishing the Quixote, Part I

-- On to Part II: the real and the bogus Quixote

-- Renaissance (1605) and Baroque (1615) Quixotes

-- Deceiving and undeceiving: Baroque Desengao

-- Don Quixote’s doubles

-- Present varieties of classical myths: Ovid, Cervantes, and Velasquez

-- Caves and puppet shows: internal and external representations

-- Don Quixote and Sancho in the hands of frivolous aristocrats

-- Bearded ladies and flying horses: the duke’s house of tricks

-- King for a day: Sancho’s Barataria

-- Borders and ends: moriscos and bandits -- Dancing and defeat in Barcelona: Don Quixote heads home

-- The meaning of the end: Don Quixote’s death

-- Cervantes’ death and legacy.

 
Roberto González Echevarría is Sterling Professor of Hispanic and Comparative Literature at Yale University. In 2011 he received the National Humanities Medal from President Obama

 
▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄



Don Quixote, Madrid, Imprenta de Joaquin Ibarra, 1780
 
Es siempre una satisfacción poder traer a este blog noticias de la erudita y fecunda labor del Prof. González Echevarría. El año 2013 tuve la fortuna de incorporar su colaboración a un proyecto de investigación sobre Derecho y Literatura hispánica, que resultó en el monográfico de Studi ispanici XXXIX (2014) donde se recogió su aportación El derecho romano en la constitución de Macondo’. Su contribución prestigió el proyecto, y me permitió el cruce de correspondencia académica, en todo momento tan sencilla como respetuosa. El Prof. González Echevarría es un maestro.
Su abundante y excelente labor científica es también ejemplo de una continuada y extraordinaria dedicación a nuestra cultura literaria, encarnada en el mayor legado que ésta ha hecho a la Humanidad. Los estudios que sobre el Quijote reúnen sus obras, referentes entre cervantólogos de todo el mundo, son en nuestro país de admirado conocimiento por quienes distan mucho de ser muchedumbre. Inmensa sí, no obstante, es la mayoría de quienes no han leído ni El Ingenioso hidalgo, ni tampoco una sola de las Novelas ejemplares. En España, con complacencia de educadores sociales y dirigentes políticos, generación tras generación, de ese modo se amplían los capítulos de la nacional ‘historia de la infamia’, confeccionados cada vez con mayor rigor y entusiasmo.

Estamos celebrando el IV Centenario de la publicación de la Segunda Parte de El Ingenioso Caballero Don Qvixote de la ManchA.

Exhumaron los restos de Cervantes y se organizó mediática procesión conventual con desfile de cadáver bien 'urnado'. Quedó en demostración palpable –es obsequio de nuestra terquedad– que autor y personaje eran casi fósiles. Del resto, hemos oído algunas dulces loas, e incluso recias alabanzas que, sin embargo, suenan huérfanas de sustancia, si no rancias; o dicho, con menos palabras: ejercicios de sopesar batuecas. De "ocasión de brindis patriótico, de soberbia gramatical, de obscenas ediciones de lujo", habló Pierre Menard, otro de sus autores. No le faltaba razón; ya han transcurrido casi 400 años.
 
El Prof. González Echevarría homenajea al Quijote de Cervantes desde hace décadas, con empeño renovado, con tesón académico, con discípulos que honran su enseñanza. ¿Alguien, entre nosotros, alguien del patronato del Premio Princesa de Asturias, propondrá su candidatura?
De poco -es seguro- que desde aquí haga sugerencia. Pero no me la ahorro.

J.C.G.

No comments: